Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2022, poz. 902) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek udostępniania wszystkich informacji o sprawach publicznych, zwanych dalej informacjami publicznymi. Wyjątek stanowią informacje niejawne.
Na prawo dostępu do informacji publicznej składają się uprawnienia do:
˗ uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej,
˗ wglądu do dokumentów urzędowych,
˗ dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdej osobie.
Udostępnianie informacji publicznych następuje poprzez:
˗ ogłaszanie w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej,
˗ udostępnianie na wniosek osoby zainteresowanej,
˗ wyłożenie w powszechnie dostępnym miejscu.
Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek osoby zainteresowanej.
Wniosku o udostępnienie informacji publicznej nie trzeba uzasadniać.
Jeżeli informacja może być przekazana niezwłocznie, w formie ustnej lub pisemnej, osoba występująca o informację nie musi składać wniosku pisemnego.
Zasady udostępniania informacji publicznej na wniosek
Wymagane dokumenty:
Wniosek (na wniosek udostępniana jest informacja, która nie znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, lub nie jest udostępniona w inny sposób).
Opłaty:
Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny z wyjątkiem sytuacji, gdy w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek Starostwo ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku. Wówczas Starostwo może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom. W takim przypadku Starostwo, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, powiadomi wnioskodawcę o wysokości opłaty. Udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o udzielenie informacji publicznej można przekazać do Starostwa Powiatowego w Płocku w jeden z niżej wymienionych sposobów:
˗ osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Płocku ul. Bielska 59, 09-400 Płock,
˗ za pośrednictwem poczty poprzez przesłanie na wskazany wyżej adres Starostwa Powiatowego w Płocku,
˗ poprzez pocztę elektroniczną (e-mail: starostwo@powiat.płock.pl),
˗ poprzez platformę e-PUAP (skrytka ePUAP adres: 59y4ajku1g/SkrytkaESP lub 59y4ajku1g/skrytka),
˗ przesłać na numer fax: +24 267 68 48.
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej może zostać zrealizowany w następujący sposób:
˗ udostępnienie informacji publicznej w formie określonej we wniosku,
˗ decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia informacji publicznej,
˗ decyzja administracyjna o umorzeniu postępowania o udostępnieniu informacji publicznej.
Termin załatwienia sprawy:
Udostępnienie informacji następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku, kiedy informacja nie może być udostępniona we wskazanym wyżej terminie organ powiadamia o powodach opóźnienia i określa termin załatwienia sprawy, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Środki odwoławcze:
Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnieniu informacji następują w drodze decyzji. Do ww. decyzji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym, że:
˗ odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni,
˗ uzasadnienie od decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera także imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o udostępnienie informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2022 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym że:
˗ przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi,
˗ skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
Pliki do pobrania
1. Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych.
2. Wniosek.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Starostwo Powiatowe w Płocku