OTWARTE DANE I PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
Zgodnie z ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2021 r. poz.1641), każdy ma prawo do złożenia wniosku o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego.
Informacja sektora publicznego to każda treść lub jej część, będąca w posiadaniu urzędu, niezależnie od sposobu utrwalenia tej informacji. Może ona mieć postać papierową, elektroniczną, dźwiękową, wizualną, czy też audiowizualną.
Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej to wykorzystywanie przez użytkowników informacji sektora publicznego w jakimkolwiek celu, z wyjątkiem wymiany informacji sektora publicznego między podmiotami zobowiązanymi wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych.
Prawo do ponownego wykorzystania podlega ograniczeniu:
˗ w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych,
˗ w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych,
˗ ze względu na prywatność osoby fizycznej, w tym ochronę danych osobowych,
˗ ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
˗ w zakresie informacji będących informacjami sektora publicznego, do których dostęp jest ograniczony na podstawie innych ustaw oraz które zostały wytworzone przez Starostwo Powiatowe w Płocku, jednakże nie należało to do zakresu zadań publicznych określonych prawem, realizowanych przez Starostwo,
˗ w zakresie informacji sektora publicznego objętych prawami własności przemysłowej,
˗ w zakresie informacji sektora publicznego do których prawa autorskie i prawa pokrewne oraz prawa do baz danych przysługują podmiotom innym niż Starostwo Powiatowe w Płocku.
Informacje sektora publicznego podlegające ponownemu wykorzystywaniu:
˗ udostępnione w systemie teleinformatycznym Starostwa Powiatowego w Płocku, w szczególności na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Płocku,
˗ przekazane na wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Wniosek wnosi się w przypadku, gdy:
˗ informacja sektora publicznego nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Płocku lub w portalu danych,
˗ informacja sektora publicznego została udostępniona w inny sposób niż w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Płocku lub w portalu danych i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie bądź nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat,
˗ informacja sektora publicznego będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone,
˗ informacja sektora publicznego została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wniosek powinien spełniać warunki formalne wskazane w art. 39 ust. 3 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Wniosek o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego można złożyć w następujący sposób:
˗ osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego w Płocku ul. Bielska 59, 09-400 Płock;
˗ za pośrednictwem poczty poprzez przesłanie na wskazany wyżej adres Starostwa Powiatowego w Płocku;
˗ poprzez pocztę elektroniczną (e-mail: starostwo@powiat.płock.pl);
˗ poprzez platformę e-PUAP (skrytka ePUAP adres: 59y4ajku1g/SkrytkaESP lub 59y4ajku1g/skrytka);
˗ przesłać na numer fax: +24 267 68 48.
Opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Informacje sektora publicznego są udostępniane w celu ich ponownego wykorzystywania co do zasady bezpłatnie.
Starostwo Powiatowe w Płocku może jednak nałożyć opłatę za ich przekazanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Starostwo może uwzględnić koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób lub w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków o ponowne wykorzystywanie, mogących mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji.
Łączna wysokość opłaty nie może jednak przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób lub w określonej formie.
Opłata jest kalkulowana indywidualnie dla każdego wniosku.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
Podmiot ponownie wykorzystujący informację publiczną zawartą na stronie BIP Starostwa Powiatowego w Płocku zobowiązany jest do poinformowania:
1. o źródle jej pozyskania poprzez podanie pełnej nazwy Starostwa Powiatowego w Płocku, a także dacie wytworzenia informacji przez Starostwo i jej pozyskania przez użytkownika;
2. o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej, w sytuacji, gdy dane pierwotne posłużyły do wytworzenia jakościowo nowych informacji w wyniku przetworzenia informacji pierwotnej.;
3. iż „Starostwo Powiatowe w Płocku ponosi odpowiedzialność wyłącznie za przekazywane informacje i ich aktualność jedynie w pierwotnej formie i według stanu na dzień jej udostępnienia, nie ponosi natomiast odpowiedzialności za ponowne wykorzystywanie udostępnionej lub przekazanej informacji publicznej w sposób naruszający obowiązujący porządek prawny, a także za rezultaty przetworzenia informacji publicznej ponownie wykorzystywanej”.
W przypadku trybu wnioskowego informowanie o warunkach następuje przez zindywidualizowane przedstawienie ich treści w ofercie kierowanej do wnioskodawcy potencjalnego użytkownika.
Tryb odwoławczy:
Wnioskodawca, który otrzymał od Starostwa Powiatowego w Płocku ofertę zawierającą warunki lub opłaty za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty.
Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu, Starosta Płocki, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
W zakresie nieuregulowanym ustawą, do:
– stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000).
Wnioskodawca, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, może złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy przez Starostę Płockiego.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji wydanej w następstwie rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy, wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia – za pośrednictwem Starosty Płockiego – skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 329, 655i 1457), z tym że:
Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosek o ponowne wykorzystywanie nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, podmiot udostępniający zawiadamia w tym terminie wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzy wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Starostwo Powiatowe w Płocku